I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, April 22, 2011

korang balance tak nie??




hai korang!!arnie aku nak post something yang bertajuk MENTAL HEALTH...
mental health nie ape sebenarnya??okeh..aku bagitahu yer..

mental health is a........

BALANCE BETWEEN ALL ASPECTS OF LIFE including the social,physical,spiritual and the emotional...

semue tu bergantung cam mane kite manage sesuatu problem
haa..okk..cam mane lak kite nak balance kan semue2 bende alah kat atas tu??jom kite layannnzzzz!!

1) aware what wrong every day-mind and body interact
semue orang tak sempurna!!aku and korang pon tak sempurna jugak kan?...so korang kene lah awasi setiap pergerakan korang,perbuatan korang,percakapan korang..perhatikan!..korang nie betol ker tak kalau wat sesuate bende tu..



2)pay attention in your life
kene tumpukan perhatian kat life korang untuk elakkan korang hanyuut,dihanyut dan terhanyut dengan arus kehidupan..tengok jer la,cam cam berlaku sekarang nie kan?bunuh diri lah,anak bunuh emak,buang anak,pergaduhan,penyelewengan,jual bayi lah..if you want to do something,kene lah bersabar..jangan nak ikutkan perasaan marah yang membuak-buak dalam dada tu..Yang penting kat sini,sentiasa ingat Tuhan..bukan mase susah jer baru lah nak tadah tangan menangis teresak2 meminta pertolongan dariNya..



3)sosial interact
cube korang bayangkan..korang hidup sendirian,tanpa ade orang kat sekeliling..tengok wayang sorang-sorang,karoeke sorang-sorang,ketawe sorang2..wah..heppy ker??tak ape..aku taw dalan bab nie korang leh handle..kawan senang dicari..betol tak??ngeee





4)take step to reduce problem
jangan korang main terjah jer..kalau korang dapat satu masalah, cool dulu..relax..and pikir cam mane care nak hendle problem tuh..jangan korang men belasah je..memang terok la korang lepas tuh.. =,=





5)have people around you that you trust
kalau korang ade masalah,korang mesti nak cerita problem tuh kat kawan korang kan??tu kalau perempuan lahh..tapi kalau laki,dorang pilih tok senyap dari bersuare..nak bajet cool lah tuh..ahh!! :P opps...kalau korang nak cerite somthing,make sure korang memang percaye orang tuh yaa..kalau aku,aku suke cerite kat ibu aku sebab die lah insan yang leh paham aku nie cam mane..thnks ya mom! love you..muah muahh! <---gedikss yuuoo =,=




okeh..lima tips jer yang aku dapat share kat korang..
eh,korang..sila lah balance kan diri anda ya..
tapi suke hati korang la nak appy kat diri korang ke xmau..

~bye byee~

No comments:

Post a Comment